Sunday, January 18, 2009

Arjuna Jiwa


Tajuk : Arjuna Jiwa
Penerbit : PTS Fortuna
Penulis : Z. A Imad
Harga : RM 25.00 (Sem M'sia)
RM 28.00(sbh S'wak)

Pertama kali sewaktu aku melihat grafik buku ini, aku mengambarkan ianya hanyalah buku untuk bacaan kanak-kanak dan remaja. Namun setelah aku menatapinya hingga akhir ternyata novel yang diklasifikasikan dalam kategori cerita rakyat ini membawa mesej yang agak sarat.

Novel ini lebih kepada novel motivasi cerminan diri. Watak-wataknya digarap dengan penuh teliti dan mampu mencipta satu suasana purba walaupun adakalanya susunan bahasanya bersifat modenistik.Namun begitu ia merupakan satu percubaan yang agak baik.
Berkonsepkan Agama Islam novel ini mampu mendidik pembaca menghayati kehidupan yang berlandaskan syariat.

Arjuna Jiwa seorang kanak-kanak yang membesar tanpa kasih sayang ibu bapa.Ironinya dia sendiri tidak mengenali siapa ibu bapanya. Dia hanya hidup bertemankan sahabat baiknya Galah Rabun dan Si Talam Tujuh berusaha mencari sesuap nasi saban hari. Mereka melakukan apa sahaja pekerjaan demi mengalas perut mereka. Lumrah kehidupan apabila diri tiada mempunyai harta lalu kehinaan lah yang menjadi teman.Arjuna Jiwa seringkali dikambing hitamkan setiap kali peristiwa yang kurang enak berlaku namun, dia hanya pasrah. Malahan dia sanggup menggadaikan dirinya walaupun kesalahan itu dilakukan oleh sahabat baiknya.

Namun panas yang disangka sampai kepetang rupanya hujan di tengah hari. Kehadiran Disfum Silbi merubah setiap gerak tari penduduk kampung. Dia yang memilikki ilmu sihir yang amat tinggi serta mempergunakan dewi kalbu iaitu seorang gadis yang amat cantik dan bijak telah mengucar-kacirkan suasana yang harmoni. Lebih malang lagi sahabat baik Arjuna jiwa yang dahulu sehidup semati telah bertukar arah menentangnya.

Arjuna jiwa terpaksa melalui detik-detik yang amat mencabar kekuatan imannya. Bertemankan seorang pendita beliau mengharungi setiap natijah kehidupan yang sentiasa menduganya.

Secara keseluruhanya novel ini menyelitkan unsur-unsur pendidikan yang diolah menjadi santapan minda yang menarik. Tahniah buat penulis ini yang berjaya menyentuh jiwa pembaca kepada mengenali apakah dia "Amar Ma'ruf Nahi Mungkar".

Harapanku agar lebih ramai lagi yang akan terus memperkasakan ilmu-ilmu kehidupan di dalam bentuk kreatif bergini. Ini kerana di pasaran kita melihat tiada lagi bacaan ilmiah yang bergini. Novel ini sesuai ntuk tatapan semua generasi.

No comments: