Sunday, January 18, 2009

Robotan

Tajuk : Robotan
Penulis: Mohd Faisal Nordin
Penerbit: PTS
Harga: RM 15.00

Novel sains fiksyen (sf) yang aku kira amat sesuai sebagai suatu proses pengenalan kepada kanak-kanak dan pra remaja yang baharu berjinak-jinak dengan dunia sains fiksyen. Dengan gaya bahasa yang santai dan sederhana, aku dapat merasakan novel ini mampu diminati oleh golongan tersebut. Meskipun gaya bahasa yang digarap pada beberapa bab awal sedikit kaku, namun penghayatan terhadap plot yang dipersembahkan menyebabkan aku seolah-olah terlupa tentang gaya bahasa yang menuruti mazhab PTS ini. Kisah mengenai buana robot dan teknologi pembuatan Artificial Intelligence (AI) yang menyuntik semangat kekeluargaan dan kasih sayang disepanjang penceritaannya. Terlebih lagi, Tempe (robot) yang dijumpai oleh Amin ketika duduk mengenangkan kisah sedihnya.

Tanpa berlengah robot tersebut dibawa ke rumah dan diperbaiki. Pada awalnya robot yang diprogram untuk tugas siasatan ketenteraan itu agak ‘liar’ dan hampir menyebabkan kecederaan kepada Amin (watak utama), Aminah (adik Amin) dan pakcik Zaid (bapa mereka berdua). Namun atas kebijaksanaan Aminah robot tersebut berjaya dijinakkan dengan mengubah beberapa program yang sediada. Di sini, aku dapat merasakan watak Aminah dibijaksanakan oleh penulis. Bagi aku, ini sesuatu yang bagus sekali kerana watak itu meskipun masih kecil tapi mempunyai daya bijaksana dan taakulan yang tinggi terhadap dunia robotik. Mungkin kerana bapanya sebagai mantan syarikat Robotan Sdn Bhd yang telah pencen mempunyai kepandaian dalam bidang robotik. Sesekali membaca cerita ini, dunia aku melayang sebentar kepada filem AI dan Unisol (Universal Soldier) yang ditayangkan di negara ini tidak lama dahulu.

Disamping Sudin, mewakili protagonist dalam novel ini amat cermat penggarapannya. Dirinya yang selalu cemburu kepada Amin, telah mencabar Amin untuk berlawan dengan robot miliknya. Hampir sahaja dia terbunuh kerana Tempe secara otomatik mengaktifkan program penghapusan kerana telah mencederakan tuannya, Amin. Kalau tidak kerana kemaafan yang diberi, tentu sahaja Sudin pergi tanpa pesanan. Dalam pada itu, Sudin kelihatan telah insaf atas segala perbuatannya namun di akhir cerita ini, rupa-rupanya dia bersekongkol dengan Prof. Don yang gila dan jahat.

Selain itu, ia memaparkan alam pergaduhan dalam dunia robotik yang aneh dan pelik. Bagaimana dua mesin bertempur dengan menggunakana peralatan dan senjata yang canggih dapat divisualkan melalui tulisan dan lukisan yang diselitkan. Pada fikiran aku, ilustrasi ini memang dapat membantu aku untuk lebih cepat menangkap adegan yang sedang disampaikan.

Berbalik kepada AI tadi, penulis novel ini cuba memaparkan betapa Tempe yang dicipta oleh Prof.. Zaki yang cuba memanusiakan robot ciptaannya ini. Ya, dalam dunia era teknologi masakini, memang sudah ada ujian yang dilakukan untuk ke arah itu. walapuu begitu, aku fikir penulis juga cuba menerangkan apakah kelemahan-kelamahan yang ada pada robot tersebut. Bagi aku, ia bagaikan satu sindiran sosial kepada masyarakat masakini yang cuba mencipta sesuatu yang tidak mungkin dapat menyamai ciptaan Tuhan yang lebih jauh sempurna. Ini digambarkan apabila Tempe yang mulanya tidak dapat dikawal. Begitu juga ciptaan Prof Don, Rimau-X yang menjadi ‘gila’ diakhir pertempuran dengan Tempe. Dunia robotik pada realitinya memang menjadi kegilaan di negara-negara maju, novel ini secara kasarnya menggambarkan apa yang bakal terjadi pada masa akan datang sekiranya dunia robotik ini benar-benar wujud dalam akrab dalam penghidupan manusia nanti.

Dan sedikit percampuran sosial turut diletakkan antara perpaduan kaum, maskipun terasa agak janggal, mungkin di novel akan datang dapat dikembangkan lagi watak Eng dan Siva yang merupakan individu yang turut mempunyai pengetahuan dalam alam robotik ini. Ini juga merupakan satu manifestasi bahawa tidak ada satu kaum pun yang akan terlepas dari dilanda arus kemodengan dan teknologi ini.

Kulit Luar – Macam robot transformer!

Isu yang disingkapan :
1. Dunia robotik yang akan berlaku pada masa akan datang.
2. Pro dan kontra dalam penciptaan sibernatik organisma ini.
3. Pada masa akan datang, tidak mustahil dunia robotik ini akan kita lalui
4. Kesan-kesan yang bakal kita hadapi dalam menangani dunia teknologi itu
5. Kesan-kesan yang akan menimpa manusia jika teknologi ini disalahgunakan
6. Dalam dunia robotik, terdapat banyak perkara yang tidak disangka-sangka. Misalnya watak Zul, juga merupakan cyborg walaupun zahirnya ia kelihatan seperti manusia biasa sahaja.
7. Niat buruk pasti akan menerima balasan yang setimpal.

Kesimpulan :

Alam robotik yang canggih ini bakal mendepani waktu-waktu yang mendatang. Mungkin tidak hari ini, namun ia boleh berlaku pada bila-bila masa. Siapa tahu, rakan baik kita sebenarnya merupakan organisma robot ini? Mungkin bos kita, ibu bapa kita, siapa tahu? Apa pun, tahniah kepada penulis yang berani mengetengahkan dunia robotik yang semakin hari semakin dekat dirasakan akan menggulati kehidupan kita tidak lama lagi. Tiada istilah yang mustahil, teringat juga bagaimana saintis Jepun yang mencipta robot yang boleh bernafas dan mempunyai sistem perpeluhan seperti kita. Hah! Mana tahu akan ada pula robot ustaz dan sebagainya? Secara keseluruhannya, novel ini amat sesuai sekali untuk dibaca oleh mereka yang mempunyai citarasa dalam dunia sains dan teknologi. Meskipun ia boleh dianggap sebagia karya sf yang ringan, namun pastinya ia adalah sebagai permulaan bagi perjalanan ke alam sf yang lebih komplikated. Kita mengharapkan agar penulisnya dapat menghasilkan lagi karya-karya sebegini untuk memeriahkan dunia penulisan tanah air yang ketandusan dengan karya-karya sf dan fantasi.

Tajuk sama mcm anime Jepun?
Trailer Transformer
Artificial Intellegence - Wikipedia

Sumber : Blog Mandala Resensi

No comments: