Sunday, January 18, 2009

Takluk Jagat Bhg : II

Tajuk : Takluk Jagat : Bahagian II - Amukan Indera Bumi
Penulis : Zaki Zainol
Penebit : PTS Fortuna
Harga : RM 24.00
Halaman : 368 m/s

Apa yang seronoknya membaca Takluk Jagat II ini? Ya, kali ini aku harus mengakui bahawa novel ini mampu aku selami secara mendalam dan mudah sahaja terbawa oleh gaya bahasa dan penceritaannya yang bersahaja tapi ama mengesankan. Berbanding dengan yang pertama, aku rasa mungkin episod pertama agak membosankan kerana ia lebih kepada pengenalan watak-watak dalam novel ini. Kali ini Bayu Adi Jata beru mengetahui rahsia sebenar siapa ayah dan datuknya. Memang agak komplikated ceritanya dan perlu ditangani secara rinci. Kalau membaca sekali lalu memang takkan faham dengan apa yang diceritakannya. Plotnya kali ini bergerak pantas dan segera menangkap pemahaman aku bahawa Bayu bukan lagi main-main dalam pencariannya untuk mendapatkan senjata yang bergelar Indera Bumi dan Takluk Jagat. Memang agak mengujakan.

Sesekali disulami dengan jenaka yang sederhana ringan dan bersahaja. Memang sesiapa yang menggemari anime akan terbayang seketika humor yang disuntik secara ringan ini. Selain itu, Takluk Jagat II menghidangkan jagat persilatan yang agak lari dari yang sebenar, namun kepala aku bagaikan dapat menerima meskipun istilah-istilah baru muncul, jurus-jurus yang dinamakan telah dapat aku terima, tidak lagi seperti yang pertama, aku sudah tidak membayangkan lagi bahawa komik-komik kunfu cina yang berterabur di pasaran. Kali ini minda aku mengatakan bahawa ini adalah istilah original penulis yang digarap untuk meyakinkan lagi pembaca bahawa memang benar-benar wujud segala ilmu dan jurus-jurus mautnya. Meskipun begitu, memang ada setengah dari istilah itu wujud dalam jagat persilatan Melayu. Kemungkinan pada masa akan datang penulis dapat membuat rujukan secara mendalam tentang istilah-istilah ini. Tapi peduli apa, Kangaq, kau buat sajalah. Yang penting novel ini aku sudah tangani, wah dalam masa 2 hari sahaja. Kalau novel yang pertama memakan masa juga untuk dihadami, tapi kali ini tidak. Sehebat dan pantas jurus-jurus yang dilancarkan, begitulah juga pantas mata aku meniti setiap aksara yang tertera.

Kali ini juga banyak kejutan yang tidak disangka. Memang alam Melayu kita tidak terlepas dari berkait dengan dunia ghaib. Malah lebih menarik unsur-unsur percintaan diselitkan secara tidak terasa, tak terasa sangatlah kejiwangannya, tidak meleleh dan mendayu-dayu. Memang ada ucap-ucap yang agak mellow tapi tidaklah menghanyutkan sangat. Ala kadar sahaja. Apa-apa hal pun Takluk Jagat II ini sangat mengesankan. Bagi peminat novel fantasi, ini adalah satu novel yang sukar untuk dilepaskan. Bagi, aku ia mempunyai kelas yang tersendiri, kalau pun engkau sudah mentelaah novel2 fantasi barat, bagi aku, ini adalah hasil novel fantasi yang sewajarnya dibaca.

Jalinan plot yang kemas, gaya bahasa klasik sederhana serta penggunaan jampi mantera berunsur pantun terasa amat segar. Walaupun ucap-ucap jampi manteranya tidaklah seperti yang selalu kita baca dan lihat, namun penulisnya berjaya mengungkapkan dalam bahasanya yang tersendiri. Bagi mereka yang biasa dengan alam persilatan akan merasa sedikit janggal, tapi cubalah baca novel ini untuk mendapatkan sedikit pembaharuan. Penulis dari kacamatanya sendiri bagi aku berjaya menarik minat aku untuk menghabiskan novel ini dalam masa yang singkat. Tahniah kepada penulisnya!

Sumber Ulasan : Mandala Resensi

1 comment:

AdaM said...

Bahagia dua da keluar ke ?