Sunday, January 18, 2009

Transgenesis



Tajuk: Transgenesis
Penerbit : PTS Publications & Distributors Sdn Bhd.
Penulis : Amir Husaini
Harga : Semenanjung RM 24.00
Sabah/ Sarawak RM 27.00

Dapatkah anda bayangkan ada manusia yang memiliki kelebihan seperti hidup tanpa perlu makanan. Boleh berkomunikasi dengan tumbuhan. Berupaya mengarah tumbuh-tumbuhan mengikut arahannya.Novel ini mampu menjadikan diri anda sebahagian daripada saintis dunia. Novel ini mengungkap satu dimensi baru dalam karya sains fiksyen dan fantasi. Ini kerana novel ini menggabungkan pelbagai tema antaranya:

  1. Nilai-nilai kemanusiaan


  2. Kesetiaan


  3. Sains dan teknologi
Aku hanya perlu mengambil masa kira-kira 1 jam untuk menghabiskan bacaan untuk novel ini. Garapannya memang baik dan memberitahu seolah-olah kita sudah beada di zaman teknolgi yang amat canggih. Malahan dari cara penceritaan kita merasakan bahawa perkara ini benar terjadi.

Penulis ini memilikki gedung pengetahuan yang amat tinggi dalam bidang sains ini kerana setiap istilah sains berjaya di terangkan dengan mudah dan jelas. Grafiknya pula lebih ke arah novel percintaan ini kerana pemilihan media yang agak harmonis dan romantik.

Novel ini mengisahkan tentang teknologi pengklonan manusia dan tumbuhan. Hasil dari eksperimen ini melahirkan makhluk yang bernama 4-7-9-1 atau Flora. Flora ini berupaya mencipta makanan sendiri sepertimana tumbuhan hijau membuat makanan melalui proses fotosistesis.Dia juga berupaya untuk mengawal tumbuh-tumbuhan mengikut arahannya.

Disebalik kejayaan ini tersimpan satu rahsia di antara Datin Kay, Datuk Jay, Professor Ned yang menjalankan projek ini. Kematian tauke Hwang Chien Meng di kawasan pembalakan nya sendiri mengundang persoalan.Apa yang hangat diperkatakan ialah beliau di bunuh oleh gadis berambut dan bermata hijau . Persoalannya siapakah gadis hijau tersebut?

Buraquzzaman seorang wartawan akhbar cuba merungkai permasaalahan ini. Tanpa dia sedar dia telah terlibat dalam satu pakatan konspirasi sejak pendudukan jepun di Malaya. Lebih malang lagi hasil ciptaan yang di kawal selia oleh Professor Ned telah berjaya melarikan diri. Lalu usaha-usaha menjejakinya di lakukan.

Di dalam pencarian itu, mereka menempuh pelbagai rintangan dan dugaan yang di luar jangkauan akal. Berjayakah Professor Ned mencari "hartanya yang hilang" dan apakah pula perkaitannya dengan Datin Kay, Datuk Jay dan juga Razilan?

Ingin tahu jawapannya ? Dapatkan Naskah anda di pasaran.

Sumber Ulasan : Mandala Resensi

No comments: