Sunday, January 18, 2009

Opera Angkasa

Apa yang menarik dengan Opera Angkasa? Ya, bagi saya ia memang sebuah naskhah yang menarik dan WAJIB dibaca oleh pencandu karya fiksyen sains. Meskipun ia merupakan karya yang sederhana sifatnya secara keseluruhannya tapi ia amat menghiburkan. Terma-terma saintifik yang digunakan tidaklah terlalu komplikated jika dibandingkan dengan Galaksi Muhsinin (ini satu lagi karya fiksyen sains yang WAJIB dibaca!)

Hati saya tersentap-sentap untuk mengetahui apakah kesudahan selajutnya apabila disebutkan tentang 7 pewaris kemusnahan. Sekali lalu membaca, memang mudah bagi saya untuk 'menyelam' ke dalam penceritaannya. Watak-watak Arman, Razi, Ted, Niki dan Faridah bergerak secara sejajar dan memenuhi setiap plot di dalam novel ini. Sudah hampir 2 minggu lepas saya membacanya tapi baru kini berkesempatan untuk membuat sedikit ulasan. Kebelakangan ini saya digeluti oleh kerja-kerja penulisan saya sendiri

Ini merupakan karya kedua hasil tangan penulisnya, M Nazri Annuar yang saya baca selepas karya Aliya Elyana. Apa yang mengujakan adalah kerana ketelitian penulis ini dalam menyusun plot yang bergerak agar ia bersifat saspen dan tertunggu-tunggu. Tidak semudah itu penulis menyajikan pergerakan plotnya, sengaja ditahan untuk menimbulkan rasa 'geram' pembaca untuk terus mengikutinya hingga ke halaman yang terakhir. Sesekali kepala saya tergambar juga bulan, bintang, angkasa, planet-planet serta makhluk aneh yang dicipta. Bagaimana loket yang mengandungi taring yang mampu mengaktifkan 7 waris pemusnah itu amat menarik bagi saya.

Lama juga rasanya tidak membaca karya yang sebegini. Baik, Ted, Razi dan Arman adalah lanun angkasa (gelaran yang amat tidak digemari oleh mereka), dalam terdesakan untuk penghidupan dan hutang yang berlambakan, terpaksa mengambil kerja untuk menghantar Faridah yang dikatakan merupakan pewaris 7 kemusnahan. Tidak menyangka juga saya akan pakciknya sendiri yang telah berkomplot dengan Alfonso yang sememangnya merupakan penjenayah di galaksi mereka. Meskipun pada akhirnya, pakciknya terbunuh dalam kejadian (ketika Faridah mendapat intuisi bagaimana untuk mengawal 7 waris kemusnahan itu dengan fikirannya) ketika 7 pewaris kemusnahan dibangkitkan dari tidurnya mereka yang panjang.

Ya, itu sahaja yang saya mahu perkatakan tentang novel ini, biar ada rasa 'geram' juga dalam hati pembaca untuk mengikuti sendiri kisah dan perjalanan mereka yang sangat mendebarkan.

Tajuk : Opera Angkasa
Penulis : Nazri M Annuar
Penerbit : PTS Fortuna
Harga : RM 21.00 (Semenanjung)
Halaman : 287 m/s (tidak termasuk gambar/lukisan)

Sumber Ulasan : Mandala Resensi

No comments: