Sunday, January 18, 2009

Hero Assyira


Hero Assyira
Tajuk : Hero Assyiria
Penerbit : PTS One Sdn Bhd
Penulis : I.M . Amin
Harga : Sem m'sia RM 14.00
Sabah & S'wak RM 17.00


Adakalanya apabila kebebasan melakukan apa sahaja tanpa kawalan akan memberikan satu kesan yang amat dahsyat. Novel ini mengungkap nilai manusia apabila manusia diberi kebebasan melakukan apa jua yang terbuku di hati. Perbezaan kasta dan perasaan untuk saling menguasai antara satu sama lain adalah satu perlumbaan hidup yang akan hanya menerbitkan kekacauan dan huru-hara.

Novel ini mengungkap kisah manusia bersayap dan berinsang. Kedua-duanya mempunyai nilai dan taraf hidup dan berbeza. Manusia yang bersayap tinggal di langit dan mengusai pentadbiran yang di ketuai oleh jeneral U. Manakala manusia yang mempunyai insang hanya tinggal di laut dan menjadi golongan bawahan.

Konflik bermula apabila Koul seorang anak manusia berinsang yang mendapat keistimewaan untuk memasang sayap dan berkhidmat dengan manusia bersayap, memohon cuti untuk menziarahi bapanya yang sedang sakit di laut. Permohonan cutinya tidak di luluskan malahan dia disingkirkan daripada kerajaan manusia bersayap. Dia yang menaruh dendam mengumpul semua manusia-manusia berinsang dan mengepalai satu pasukan pemberontakan menentang kerajaan manusia bersayap.

Manakala flora,Xanis,Jez cuba menyelongkar rahsia disebalik perperangan itu. Mereka menemui semula guru yang pernah mengajar mereka dahulu untuk menamatkan peperangan itu. Dan misi mereka adalah untuk melenyapkan Gudang Biru dan Gudang Putih yang di katakan menjadi punca pertelingkahan ini.

Secara jujurnya aku berpendapat bahawa novel ini agak sinis dengan sindiran hidup.Mungkin penulis ini seorang yang menghayati makna hidup dari pespektif yang berlainan. Mungkin Topik "Berkata pahit, sekalipun perit " menjadi tema penceritaan novel ini.

Jalan ceritanya digarap dengan baik dan isu-isunya di ungkap satu demi satu. Jika anda teruja akan cerita bergini sila dapatkan naskahnya di pasaran sekarang.

No comments: